fbpx

Myśl Automatyczna – czyli coś najbardziej świadomego, z czym możemy powalczyć w naszych przekonaniach.

Każdy z nas, reaguje emocjonalnie na różne sytuacje. Tak to sobie tłumaczymy, że sytuacja wywołała w nas poczucie np. smutku lub lęku czy jakiejś obawy przed powiedzeniem wyższej ceny.

Czy to jest jednak prawda?

Schemat poznawczy (o którym, już rozmawialiśmy wcześniej tutaj) mówi nam jednak, że to nie sytuacja a nasza Interpretacja tej sytuacji wywołuje w nas reakcję emocjonalną.

Powiesz, że coś bredzę ! Przecież jak mnie klient zlewa to jego wina, że się denerwuje.

Teraz zapytaj się siebie czy to prawda? 🙂 Czy rzeczywiście klient cię olewa, czy może nie miał czasu…albo ma biegunkę i nie w głowie mu rozmowa z tobą :)?

Oceniłeś i zinterpretowałeś, że klient Cię olewa lub cokolwiek innego.

Można to krótko zebrać w taką kolejkę

SYTUACJA/WYDARZENIE –   MYŚL   –   KONSEKWENCJA

No to omówmy to po części

Sytuacja – To coś, co się wydarza zewnętrznie, czyli np. strach przed kolejką górską czy roller Costerem albo wewnętrznie tj. zauważenie szybszego biciem serca, pocenia rąk czy wspomnienie, które nagle pojawi nam się w głowie.

Myśl – to właśnie ta część interpretacji czy to tej dobrej racjonalnej, ale również tej, która wynika ze schematu poznawczego, która zagina prawdziwy obraz.

Ok, Dlaczego warto się nad tym pochylić i zastanowić?

Normalnie Schemat poznawczy, który, kieruje tym wszystkim, pozwala nam to wszystko ogarnąć i jakoś usystematyzować. 

Dzięki temu wiemy automatycznie jak obsługiwać telefon, jak pracować na komputerze.

 To też wymagało od nas zbudowania schematu, żeby działało na automacie…

Tak wtrącając, podobnie jest, z nauką sprzedaży 🙂

Schemat jest ważny!

Co się jednak dzieje, kiedy nasze potrzeby emocjonalne nie są jednak zaspokojone i brakuje nam informacji, żeby zbudować poprawnie schemat?

Pojawiają się problemy…

Tak np. widząc sytaucję gdy nasi rodzice byli źli, gdy ktoś dzwonił z jakąś ofertą, lub gdy, ktoś w sklepie próbował coś zareklamować i sprzedać. Budujemy sobie schemat, że sprzedaż jest zła…

My widząc złość i frustracje rodziców w takiej sytuacji, którzy czasem są źli z innego powodu, potrafią przelać złość na osoby trzecie…tak bywało, u mnie, buduje to przekaz, że jak komuś coś się proponuje lub prosi, to jest się złym i natrętnym… hmmy sprzedawcą?… 

Płacz mamy, której wiecznie brakowało pieniędzy i a pytanie dlaczego płaczesz? Pada informacja przez pieniądze…, wbija do głowy dziecku, które mało wie i patrzy na świat bez dodatkowych ważnych i zrozumiałych informacji, że pieniądze są złe i prowadzą do smutku…

Nie rozumiemy, że to nie one są powodem, ale interpretujemy to i chowamy z tylu głowy, uzupełniając luki w rozumieniu. 

Też masz wrażenie, że tak miałeś?

Znam wiele osób, które po tym mają chwilę zadumy…:) 

Ale to dobrze!

Bo świadomość, że te powyższe emocje wywołały interpretacje, a nie sytuacja powoduje, że możemy je zmienić i być świadomym tego, że to nie musiała być to prawda.

Zaprogramuj się na SKUTECZNEGO SPRZEDAWCĘ! POBIERZ JUŻ TERAZ! KLIKNIJ, BY WYBRAĆ COŚ DLA SIEBIE

No Dobra to jak to zmienić?

Zabawimy się w Diagnostę! Potrzebujemy w zasadzie 4-5 kroków, żeby zacząć widzieć pewne rzeczy jaśniej.

  1. ZAUWAŻ – to kluczowa akcja. Musisz zwrócić uwagę na to jak się czujesz, czy np. zachowujesz się  normalnie, czy jesteś bardziej gwałtowny w reakcji, albo twoje emocje stają się intensywniejsze. To znak, że coś się dzieje na tej linii Sytuacja->myśl->konsekwencja. Zauważenie tej konsekwencji jest najważniejsze. Znając wroga wiemy gdy się pojawia. Na ślepo nie powalczymy:
  1. ŚWIADOMOŚĆ SYTUACJI – Zadaj sobie pytanie od kiedy się tak dzieje, jaka sytuacja czy czynność to uruchomiła ? Może to się dzieje rano, a może wieczorem, albo w konkretnej sytuacji z klientem? Odkryj Sytuację, która wyzwala, niechciane emocje, dzięki temu zyskamy świadomość, w jakich okolicznościach przyciągamy do Siebie ten stan.
  2. JAKA MYŚL MNĄ KIERUJE – Zapytaj się siebie jaka myśl się pojawiła w tamtej sytuacji, jak ją odebrałeś? Dzięki Temu będziemy wiedzieć, co jej daje, żyć (tej emocji) i jak ją wzmacnia.

Tutaj ważne i pomocne przydadzą się pytania typu:

Co najgorszego mogłoby się wydarzyć?

Co najbardziej mnie w tym przeraża?

Co by było gdyby to było prawdą?

Czy to, co się pojawiało to jakiś obraz, czy słowa (myśli)?

Co to mówi o mnie czy sytuacji?

Co jeszcze pomyślałem?

Itp.

Warto, żebyś sobie stworzył tabele i opisał całość, żeby określić poziom intensywności Tej myśli, ale także wskazał tzw. Gorącą – Główną myśl…

tj.

Data |  Myśl i Interpretacja  |  Finał/konsekwencja

Po co to ?

Abyśmy mogli sprawdzić, czy myśl jest WIRUSEM, czy myślą zdrową, ale o tym za chwile

Ok najpierw określmy tą główną gorącą myśl

Przykład:

Ania rozpoczyna rozmowę sprzedażową i za każdym razem powtarza się schemat. 

Ania się boi, zaczyna pocić i boi się, że ktoś zobaczy, że jest niepewna i że boi się sprzedawać.

Ania zapisuje swoje myśli i konsekwencje i ustalamy siłę tych emocji od 0 do 10.

Gdzie 0 to brak emocji 10 to najsilniejsza emocja.

Opiszmy, co się dzieje:

Data              |        Myśl i Interpretacja      |   Finał/konsekwencja

19.10.2020             Zobaczy, że się boje 7     Strach

        Nie sprzedam tej sesji  10

        Nie mogę pokazać, że się boje 8

Więc gorącą myślą Ani jest: Nie Sprzedam Sesji.  

Jak wiemy, która z myśli jest najmocniejsza, to możemy zweryfikować czy jest ona Wirusem, czy jest zdrową Komórką.

Bogate Rozmowy
Pokonaj swoje złe przekonania i nabierz inspiracji do działania! ZAPISZ SIĘ, BY OTRZYMYWAĆ POWIADOMIENIA

Jest 5 cech zdrowej komórki, czyli, cech zdrowego myślenia:

  1. Zdrowe myślenie jest oparte jedynie na faktach.
  2. Zdrowe myślenie pozwala chronić własne życie i poczucie wartości.
  3. Zdrowe myślenie pomaga realizować i określać plany bliskie i dalekosiężne i realizować je jako cele.
  4. Zdrowe myślenie pozwala rozwiązywać konflikty i nieporozumienia.
  5. Zdrowe Myślenie pozwala nam czuć się, jak chcemy, bez używek czy wspomagaczy.

Wracając do sytuacji Ani

Jej myśl bazuje na przyszłości, czyli czymś, czego nie możemy określić ze 100% pewnością, chyba że mamy 3. oko.

To jest myśl, która przeszkadza w realizacji planu i jednocześnie wywołuje nieprzyjemne uczucia, które tą nie moc potęgują…w efekcie nie działamy efektywnie, a sabotujemy swoją sprzedaż. 

Mamy więc  Wirusa, zamiast zdrowej myśli!

Teraz pojawiają się jeszcze Myśli, które utrudniają nam poradzenie sobie. 

Możemy je określić mianem pancerza Wirusa.

Pancerz ten to dodatkowe sytuacje i myśli, które mogą podtrzymywać w tym złym stanie i udzielają nam informacji, że sytuacja jest nieprzyjemna i niemiła i  jej nie chcemy, a to nakręca nas dodatkowo i ciężej nam uwierzyć, że to nie jest do końca prawda.

W przypadku Ani taka rozmowa może nasilić np. pocenie się, czy uczucie kluski w gardle, suchość w ustach…

Ania nie skupi się wtedy na rozmowie sprzedażowej i kliencie a na swoim ciele co spotęguje jeszcze jej myśli i koło się zamyka… 

Ta sprzedaż nie może się udać 🙁 

Ale

Te myśli jak już wiesz, nie są prawdą, tylko wytworem wyobraźni i do faktów im daleko.

Jednak my mamy skłonność do wierzenia w swoje myśli, czasem ze 100% wiarą, chociaż zwykle jest to mniejszy odsetek. 

Więc jak to zmienić…?

Potrzebna szczepionka!

W trakcie takiej sytuacji możemy mieć myśli totalnie odmienne stojące po 2. stronach barykady.

Z jednej strony sprzedam, jakoś mi się to uda a z drugiej: 

Nie sprzedam…

Zawsze możemy sobie to jakoś argumentować. tj mam wiedzę, jak sprzedać, ludzie mnie lubią, nie raz już sprzedałem drożej, to co się ze mną dzieje to tylko myśli, wiem, że już to robiłem i wiem, ile jestem wart…im bardziej będziemy wierzyć w te myśli, tym łatwiej nam będzie opanować lęk…

Więc,

Można by było podsumować, że rozwiązaniem problemów będzie znane i lubiane:

MYŚL POZYTYWNIE  (aby uciszyć tę złą stronę mocy!) 

ALE NIEEEEEEE! 🙂

Myślenie typu:

Będzie dobrze! Jakoś Sobie poradzę itd…

Nie zadziała, bo nie ma żadnych argumentów, które mogłyby to udowodnić naszej głowie!

MYŚL RACJONALNIE!

Musisz znaleźć sobie przejście, czyli Myśli, które Oswajają Trudne Sytuacje.

Zbuduj Myśl, która ma argumenty, że możesz dać sobie radę w sprzedaży, wyszukaj sytuacji, które poprą ten argument, Pamiętaj, ze to przejście musi być myślą, w którą wierzysz. Znajdź wiec Nowe spojrzenie na tę, sytuację.

 Pamiętaj! Twój automat próbuje zaszufladkować!

Zrób to zadanie ze sprzedażą jak Ania i przejdź jej proces. 

Znajdź przejście i pamiętaj, że myśl ta musi być zdrowa:) 

a Wirusa wykopujemy za drzwi…

nie wyjdzie od razu…

ale warto myśleć o tym, że lepiej jest żyć bez niego…

ŁATWIEJ!!

Powodzenia!  Widzimy się niebawem:)

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT PRZEKONAŃ, KTÓRE NIE POZWALAJĄ CI BYĆ SKUTECZNYM SPRZEDAWCĄ!

„WEŹ SIĘ W GARŚĆ I ZRÓB TO, PRZECIEŻ TO PROSTE! „

Paweł Pepper